Első tengely Seeger-gyűrű kiváltása

 

 Első tengely Seeger-gyűrű kiváltása

Az első tengelyt tengelyirányban rögzítő Seeger-gyűrű bizonyos terhelési esetekben - első kerékre való landolás, nagysebességű kanyarodás, amikor nagy tengelyirányú erők hatnak - hajlamos az elhajlásra vagy extrém esetben akár le is eshet. Az első képen az 1 eset szemlélteti a problémát.

Ez a konstrukció arra hivatott, hogy az extrém terhelések, ami akár egy ütközés is lehet, esetén ez legyen az erőfolyamban a leggyengébb láncszem, mert az erőátvitel megszakításával megvédi a többi fontosabb és/vagy drágább alkatrészt.

A használat során a Seeger-gyűrűt tartó horony kopása miatt - mivel az agy aluminiumból készült a Seeger pedig acélból - előfordul, hogy a kisebb erőhatások esetén is a Seeger-gyűrű leesik.

Ezen kívül a Seeger-gyűrű hajlamos a meggörbülésre. Ezért nagyon fontos, hogy a kerékagyat rögzítő Seeger-gyűrűket rendszeresen ellenőrizzük és ha szükséges cseréljük ki. Jó minőségű seeger-gyűrűk alkalmazásával lehet valemelyest orvosolni a problémát.

Verseny körülmények között azonban a Seeger-gyűrűs rögzítés valószínűleg nem kielégítő vagy ha első fék kerül felszerelésre, akkor a Seeger elvesztése esetén a fékek komolyan sérülhetnek és még a kerékcsapágyak is kieshetnek.

A következőkben két egymástól kicsit eltérő megoldást mutatunk be. Ezenkívűl valószínűleg sok más jó megoldás is létezik, de ezek kivitelezése kevés anyagi ráfordítást igényel.

Megjegyzés: Ezen módosítás elvégzésevel azonban a terheléskor fellépő erők átadódhatnak más alkatrészekre és azokban akár jelentős sérüléseket is okozhatnak. (Saját autóimon már két éve elvégeztem ezeket a módosításokat és még mindíg nem történt semmi különös. A Szerk.)

 

Gyári Seeger-gyűrűs megoldás

A képek elég beszédesek, nem akarom részletezni a megoldás lépéseit. Az alu alátét méretét úgy válasszuk meg, hogy a csapágy külső gyűrűjénél kisebb méretű legyen.Egy M4-s átmenő csavarral rögzítjük az alátétet, amit a másik oldalon egy önzáró anyával biztosítunk.

Metszeti kép

 

Robbantott ábra

Fontos, hogy a lereszelt agy csapágyon való túllógását ellenőrizzük,

Arra kell ügyelnünk, hogy az alátét és a süllyesztett fejű csavar teljes mérete ne legyen nagyobb, mint az eredeti - általunk eltávolított - tengelyváll hossza


Bármelyik megoldást is választjuk a felszerelést követően győződjünk meg róla, hogy a kormányzás során nem áll elő olyan eset, amikor a kerék szabad forgását valami akadályozza. (Természetesen a felfüggesztést is terheljük közben.),